Jak se učíme a jak učíme druhé? Není pochyb, že stojíme na prahu velkých změn, co se týče způsobů a forem vzdělávání. Za vším stojí dynamicky se rozvíjející se generická umělá inteligence (AI). Věděli jste třeba, že více než třetina žáků nad 15 let používá AI pro pomoc s domácími úkoly?

 

Data z výzkumu tisíců studentů

Závěry byly zveřejněné ve studii Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK). Ta působí na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Do výzkumu, se zapojilo přes 28 tisíc studentů z celé České republiky. Zajímavostí je bezesporu fakt, že ačkoliv sami studenti nástroje AI relativně často využívají, naopak školy samotné již tolik ne.
 

K čemu žáci AI využívají?

Obecně platí, že ve škole žáci umělou inteligenci používají primárně ke generování textů. Následně také k ověřování a další práce s ním, případně pro vytvoření grafiky. Není také bez zajímavosti, že více než čtvrtina oslovených o umělé inteligenci ve škole nikdy neslyšela.

 

Domácí úkoly a nové dovednosti

Jak již bylo řešeno, třetina žáků nad 15 let využívá AI pro pomoc s domácími úkoly, a to u psaní referátů nebo vysvětlování složitějších témat. Vedle toho umělá inteligence také inspiruje žáky k tvorbě nebo je učí novým dovednostem.

Bohužel starý známý nešvar opisování a podvádění ve škole nevymizel, spíše naopak. Více než 28 % žáků základních a téměř 15 % studentů středních škol přiznalo, že podvádění při testech a zkouškách pomocí AI vyzkoušelo. Stojí také za zamyšlení, že více 3 % žáků si vygenerovalo deepnude foto (tedy svlečené fotografie určité osoby).

Kde AI pomáhá ve výuce?

AI učitele v budoucnu nenahradí

Jak bude vypadat výuka v budoucnu? Nahradí umělá inteligence učitele? 70 % žáků věří, že nikoliv.

Žáci hodnotili důležitost znalosti a používání generativní umělé inteligence pro svou budoucnost. Na škále od 1 do 5, kdy jedna je nejméně důležité, 5 naopak nejvíce důležité. Průměrné hodnocení vyšlo 3,2 (tedy nadprůměrně důležité).

Není bez zajímavosti, že jako důležitější tyto aspekty vnímají gymnazisté (3,39), naopak méně žáci odborných škol bez maturity (3,03).

 

Dobrý sluha, zlý pán

Jak podotkl jeden z autorů studie, Mgr. Dominik Voráč, Ph.D., umělou inteligenci ve výuce nelze vnímat černobíle. Ano jsou tady rizika. Například tradiční zadávání domácích úkolů může být díky AI problematické. Žáci mohou úkol vyřešit během několika sekund (což potvrdil i výzkum).

Na druhé straně AI může učitelům významně usnadnit přípravu na výuku a ušetřit čas při administrativních úkolech. Pokud je vhodně integrována do vzdělávacího procesu, tak i podpořit kreativitu žáků či sloužit jako užitečný pomocník při samostatném učení.

 

Zdroje

Co nového ve světě AI?