Prostá otázka, ještě prostší odpověď. Ano. Pesimistické předpovědi hovoří o tom, že některé pracovní pozice to potká během několika málo let. Jakých TOP 10 pozic bude v budoucnu patřit jen do slovníku pojmů?

 

Ve znamení pokroku

Spojovatelky, kresliči, doručovatelé telegramů, tužkaři, výrobci zápalek, telegrafisté, svačináři. Že jste o těchto profesích někde četli? Máte pravdu, řada povolání z nedávné doby patří dnes už jen do slovníku nebo učebnic.

Pokud jdeme hlouběji do minulosti, narazíme na další. Ještě za první republiky fungovali dráteníci, lampáři nebo ledaři, ve středověku štítaři, pasíři, koželuhové. Jenže s každým pokrokem některá povolání končí a po jiných zase vzniká poptávka.

Nástup umělé inteligence pochopitelně vyvolává obavy, že řadu pracovních pozic potká jako celou řadu jejich předchůdců zánik. Ano, nejspíš tomu tak bude. Dobrou zprávou ovšem je, že naopak nové pracovní pozice vzniknou.

 

Kdo vlastně a proč?

Nástup mobilních telefonů znamenal konec spojovatelek (prostě nebyla potřeba hovory spojovat, že). I umělá inteligence bude hrát prim zejména v oblastech, kde se úkoly neustále opakují a jsou založena na přesně daných pravidlech.

Stejně tak při práce s minimální potřebou emoční inteligence. Např. práce u montážní linky, kde kontakt s ostatními lidmi je velmi malý. Nedostatek pracovní síly na tato místa zvyšuje zájem o automatizaci, s tou jde ruku v ruce vyšší efektivita a hospodárnost.

 

Blízká budoucnost

Samotný vývoj technologií může zasáhnout i další oblasti, o kterých bychom ještě před nedávnem směle pochybovali. Ačkoliv možnosti využití autonomních vozidel lze v aktuálním kontextu považovat (zatím) za utopické. Dost možná se brzy začne hovořit o jich nasazení např. v rámci doručovacích služeb.

 

TOP 10 profesí v červené knize

Ano, není to definitivní, ani závazné a je možné, že některé profese mimo náš seznam může čekat podobný osud. Vybíráme ale 10 pozic, které již dnes využívají alternativní možnosti automatizace rutinních úkolů na bázi umělé inteligence.

1. Práce ve výrobě a na montážní lince

Ve výrobním sektoru se umělá inteligence a robotika staly nepostradatelnými, zejména při opakujících se fyzických úkonech. Řada firem již nyní při nedostatku pracovní síly sahá po automatizačním řešení.

Ano, musí počítat s vyššími vstupními náklady. Ale při dlouhodobém trendu nízké nezaměstnanosti (v Česku) a neustálé poptávce v rámci dělnických pozic příliš mnoho jiných možností není. A to, že automatizace přináší vyšší výkon a hospodárnost netřeba připomínat.

2. Pokladní

Automatizované pokladny a samoobslužné kiosky jsou v supermarketech a maloobchodních prodejnách stále běžnější. To snižuje potřebu obsluhu člověka.

Tyto systémy mohou samostatně zpracovávat transakce, spravovat zásoby, a dokonce nabízet personalizované nákupní zážitky. Tak schválně: pokud máte na výběr, jdete raději na kasu, kterou obsluhuje člověk nebo je samoobslužná?

3. Pracovníci zákaznického servisu

Zákaznická podpora. Je stále řada odvětví servisu pro klienty, který se bez člověka neobejde (např. sofistikované konzultace a poradenství). Z praxe je známo, že až ¾ dotazů v e-shopech se vesměs opakuje.

Není divu, že tak stále větší počet dotazů na zákaznický servis napříč odvětvími vyřizují chatboti a virtuální asistenti řízeni umělou inteligencí. Podle studie společnosti Gartner již do tří let bude chatboty s umělou inteligencí obsluhovat 25 % zákaznického servisu.

4. Pracovníci telemarketingu

Chatboti a virtuální asistenti pohánění umělou inteligencí se rychle vyvíjejí. Zpracovávají dotazy spotřebitelů, propagační nabídky, a dokonce i telefonáty na studené linky. Tyto systémy jsou schopny zvládnout mnoho konverzací najednou.

Mají okamžitý přístup k obrovským informačním databázím a neberou si nikdy volno. Oproti zákaznické podpoře je to vyšší level, ale 80 % úspory nákladů na telemarketing při použití umělé inteligence hovoří za vše.

5. Recepční

Hotelová a firemní kancelářská prostředí patří k těm, kde se automatické odbavovací systémy již stávají běžnějšími. Zvládají přihlašování návštěvníků, plánování schůzek a zodpovídání základních otázek. Výzkum naznačuje, že zavedení těchto robotů na bázi umělé inteligence by mohlo v příštím desetiletí potřebu recepčních výrazně snížit.

Nové profese v souvislosti s AI

 

  • Produktový manažer AI
  • Vědecký pracovník pro výzkum umělé inteligence
  • Etický pracovník pro AI
  • Analytik kybernetické bezpečnosti s odbornými znalostmi AI
  • Inženýr počítačového vidění
  • Datový vědec
  • Návrhář SMART domácností
  • Specialista na AI customer experience
  • Inženýr robotiky
  • Specialista na AI pro zdravotnictví

6. Účetní

Účetní software poháněný umělou inteligencí již dnes dokáže spravovat finanční transakce, odsouhlasovat výkazy a připravovat daňová přiznání. Je pravda, že globalizovat pozici účetního není přesné (ne všichni dělají to samé, škála úkolů může být různorodá).

Ale i ve velkých firmách v návaznosti na sofistikované ERP systémy se řada úkonů automatizuje a počítá se, že míra automatizace do roku 2030 ještě více vzroste.

7. Datoví analytici

Pozice datového analytika je velmi různorodá, platí, že zadávání dat je vysoce opakující se úkol. Pro automatizaci doslova ideální kandidát. Systémy poháněné umělou inteligencí mohou rychle a přesně zpracovávat obrovské množství strukturovaných dat.

Tím snižují potřebu lidských úředníků (pro srovnání mrkněte zde). Podle studie společnosti McKinsey by do roku 2030 mohlo být automatizováno až 38 % úloh spojených se zadáváním dat.

8. Lékárníci

Lékárny využívají algoritmy umělé inteligence (AI) k předepisování léků na základě historie pacienta a ke správě zásob. Možnost, že umělá inteligence zautomatizuje některé práce, je reálná.

Pokud nedojde k výrazné proměně kompetencí pozice lékárníka, můžeme očekávat výrazný útlum poptávky po této profesi (dle některých průzkumů se mluví až 50 %).

9. Překladatelé, korektoři

Oblast překladu je významně ovlivněna umělou inteligencí a automatizované překladatelské služby jsou stále sofistikovanější. Je pravdou, že kvalitní překlad požaduje porozumění jazyku a kulturnímu kontextu (tudíž odborné lidské znalosti).

Již nyní překlady základní úrovně umělá inteligence zvládne bez potíží. Obdobně platí i pro jazykové korektory. Proč nechávat svou práci číst někomu jinému, když AI to zvládne rychleji a levněji?

10. Analytici

Tahle oblast je velmi široká. Týká se analytiků průzkumu trhu, finančních analytiků, ale také právní asistenti. Analytické nástroje dokážou rozpoznat trendy, předvídat chování spotřebitelů a poskytovat užitečné poznatky s větší přesností než lidští analytici.

V oblasti financí jsou stále lepší v analýze finančních dat, předpovídání tržních trendů, a dokonce i v poskytování investičních doporučení. Nástroje AI již pomáhají právníkům automatizací úkolů, jako je analýza smluv, kontrola dokumentů, a dokonce i předpovídání výsledku případu.

 

Závěr

Výše uvedený výčet není (jak již bylo řečeno) absolutní. V souvislosti s rozvojem autonomních vozidel lze očekávat změny u řidičů nákladních automobilů a taxíků, u doručovacích služeb, u zaměstnanců bezpečnostních služeb, ale také u dalších administrativních pozic, u tvorby jednoduché grafiky aj.
 

Zdroje

Co nového ve světě AI?