Styl a způsob vzdělávání, se neustále mění, je bez diskuse. Stejně tak je jasné, že umělá inteligence hraje významnou roli pro rozvoj dovedností dětí a mládeže. Dostupné aplikace a nástroje pomáhají již teď podporovat vzdělávací proces. Jak konkrétně děti a mládež využívají AI k učení a jaký je budoucí potenciál této oblasti?

 

Na cestě vzdělávání společně s AI

Představte si virtuální učitele a kouče, kteří nejen vysvětlují látku, ale také chápou emoce a potřeby studentů. Díky simulacím a virtuální realitě mohou žáci „cestovat časem“ a zažít historické události na vlastní kůži. Nebo provádět vědecké experimenty ve zcela realistickém prostředí.

Tato technologická revoluce navíc přináší vzdělání i dětem z odlehlých oblastí či těm, které mají omezené prostředky. Otevírá jim tím dveře ke kvalitnímu učení, které by pro ně bylo jinak nedostupné.

Je tohle všechno jen hudba vzdálené budoucnosti? Vlastně ani ne. Dynamický rozvoj oblasti umělé inteligence od roku 2022 dává tušit, že se mnohé brzy stane běžnou součástí života.

 

Výuka šitá na míru

Každý student je trochu jiný, každý má jiné předpoklady, odlišné tempo práce a rozdílný přístup. Přizpůsobení se individuálním potřebám je obvykle na učiteli a někdy může jít na úkor ostatních ve studijní skupině.

Personalizovat výuku umožňuje zejména dětem postupovat vlastní rychlostí a zaměřit se na své slabší oblasti. Díky okamžité zpětné vazbě se mohou neustále zlepšovat.

| Jazykové aplikace jako Duolingo sledují pokroky uživatelů a automaticky přizpůsobují obtížnost cvičení.
 

Interaktivní učební asistent

Klasické výukové metody nejsou mrtvé. Mladá generace doslova obklopena technologiemi, a proto si musí klást otázku, zda lpění pouze na klasickém způsobu vzdělání není nuda. A má pravdu. Interaktivní výuka může být skvělým doplňkem a pomáhat studentům rychleji a lépe pochopit probíranou látku.

| Např. aplikace Socratic může sloužit ke generování nápadů, strukturování textu nebo kontrole gramatiky, když student píše referát nebo esej. Při přípravě na zkoušky dokáže generovat cvičné otázky podle učebních plánů.

 

Hledání informací a kreativita

Přístup k informacím je v digitální éře velmi snadný, kamenem úrazu je ovšem jejich věrohodnost. Mladí lidé mají totiž takřka neomezený přístup k informačním zdrojům. S ověřováním jejich relevance si ovšem hlavu nelámou (nechtějí, nemají čas nebo jednoduše neumějí). Kvalitní filtrování informací, např. Google Scholar představuje velmi užitečnou pomoc.

Neméně důležitou součástí je také kreativity a její rozvíjení. Co třeba generovat své vlastní obrázky nebo svou vlastní hudbu, např. Soundraw?

 

Výzvy a etické otázky

Ačkoliv umělá inteligence přináší do vzdělávání řadu výhod, ne všechno je černobílé. Jedním z hlavních rizik je závislost na technologiích.

Děti, které často spoléhají na AI nástroje při řešení úkolů, mohou ztrácet schopnost kritického myšlení a samostatného rozhodování. Zjednodušeně řečeno, místo, aby o úkolu uvažovaly, raději ho svěří AI. Zde by mělo platit staré okřídlené: Dobrý sluha, ale zlý pán.

Dalším rizikem je nedostatek originality. Jestli bude dítě spoléhat při psaní referátů, seminárek a esejí na AI, pravděpodobně si zvykne na rychlé a jednoduché řešení. Vlastní kreativita tak může být upozaděna.

Kromě toho jsou zde i etické otázky. Například ochrana osobních údajů nebo riziko zkreslených informací, které AI může generovat. Opět platí, že využití jako inspiračního zdroje je v pořádku, ale výsledky je třeba prověřovat v rámci dalších zdrojů.

Závěr

AI ve vzdělávání dětí a mladých lidí znamená otevření dveří k novým možnostem učení. Učení, které je flexibilní, využívá interaktivních pomocníků a dokáže se přizpůsobit na míru. Je důležité mít na paměti, že použití umělé inteligence i v této oblasti musí být zodpovědné a vyvážené.

Co nového ve světě AI?